وحی جبرئیل امین : فَانکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنّ

و کسانی که مالک نیستن و نمیتوانند با زنان آزاد مومن ازدواج کنند پس با دختران جوان با اجازه ولی نکاح کند و مهرید بدهد

وحی جبرئیل امین : فَانکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنّ

و کسانی که مالک نیستن و نمیتوانند با زنان آزاد مومن ازدواج کنند پس با دختران جوان با اجازه ولی نکاح کند و مهرید بدهد

وحی جبرئیل امین : فَانکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنّ

 به نام خدا 

 

ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج دائم کاملا جایز و صحیح و حتی در بعضی مواقع لازم و ضروری است ولی همون طور که خدا خواسته و گفته و نه بزور .

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


و هر کس از شما از نظر مالى نمى‏تواند زنان آزاد پاکدامن با ایمان را به همسرى درآورد پس با دختران جوانسال با ایمان شما که مالک آنان هستید و خدا به ایمان شما داناتر است از یکدیگرید پس آنان را با اجازه خانواده‏شان به همسرى درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید به شرط آنکه پاکدامن باشند نه زناکار و دوست‏گیران پنهانى نباشند (آیه 25 نسا)

 

النساء : 24 فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً


پس هر گاه از جنس مونث بهره جنسی بردید ، واجب است اجر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین اجر واجب ، با یکدیگر توافق کردهاید. (بعداً مىتوانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است. (24)

 

به این دو روایت توجه کنید :

 

 1) شخصی میگوید از امام صادق در مورد ازدواج موقت با دختران باکره پرسیدم

حضرت فرمودند ایا این کار برای غیر آنها قرار داده شده آنها هستند که باید به این وسیله خود را بپوشانند و با این کار حیا و عفت خود را حفظ کنند.


2) شخصی میگوید : به امام صادق علیه السلام گفتم دختریست باکره ودر کنار پدر و مادر خود .او مرا به سمت خود فرا میخواند و(از من تقاضای خواستگاری ازدواج موقت دارد) این کار را از خانواده اش پنهان میدارد . ایا به در خواستش پاسخ دهم ؟ فرمودند بلی( تقاضای خواستگاری ازدواج موقت با اجازه خانواده اش قبول کن ) ولی از موضع فرج (دخول الت تناسلی) او پرهیز کن . گفتم : هر چند راضی باشد ؟ فرمودند: هرچند راضی باشد چرا که این کار موجب بی آبرویی دختران است .

 

وروایات زیادی که در این زمینه داریم که همگی با آیه ( 24 سوره نساء) وفاق و همخوانی کامل دارند.


اثبات موافقت روایات فوق با آیه 25-24 سوره نساء:

از آنجایی که بعد از استفاده جنسی در عقد دائم ،قطعا پرداخت اجر واجب نیست بنابرین این آیه سخن از نوع دیگری از ازدواج را مطرح میکند که به آن ازدواج موقت یا محدود گفته میشود و مرد باید بعد از اتمام دوره بهره مندی اجر خانم را به او پرداخت کند.

ضمیر (هن ) در ادبیات عرب برای اشاره به جنس مونث وضع شده است .

وباید دقت داشت که جنس مونث هم شامل دختران باکره وهم شامل زنان میباشد بنابرین برای ارجاع ضمیر به این دو دسته باید از ضمیر ( هن ) استفاده کرد .

البته زنان ممکن است دارای شوهر باشند یا در عده یک شوهر دیگر باشند که طبق آیات قرآن از جمله خود همین آیه ازدواج با آنها حرام است .

 

( با زنانی که پدرانتان با آنها ازدواج کرده اند ازدواج نکنید ( در ادامه به بیان سایر موراد پرداخته شده و بیان شده که ) حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و ...و زنان شوهر دار .

...

و حلال شد بر شما ( به قرینه دو آیه قبل منظور حلال شدن ازدواج است )

غیر از این مواردی که نام برده شد ،که اموالتان را بدهید در حالی که در حصن ازدواج قرار گرفته اید و زنا نمیکنید پس هر گاه از جنس مونث بهره جنسی بردید ، واجب است اجر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین اجر واجب ، با یکدیگر توافق کرده اید. (بعداً مىتوانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است. (24)

و هر کس از شما از نظر مالى نمى‏تواند زنان آزاد پاکدامن با ایمان را به همسرى درآورد پس با دختران جوانسال با ایمان شما که مالک آنان هستید و خدا به ایمان شما داناتر است از یکدیگرید پس آنان را با اجازه خانواده‏شان به همسرى درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید به شرط آنکه پاکدامن باشند نه زناکار و دوست‏گیران پنهانى نباشند پس چون به ازدواج شما درآمدند اگر مرتکب فحشا شدند پس بر آنان نیمى از مجازات زنان آزاد است این پیشنهاد زناشویى با دختران جوان براى کسى از شماست که از آلایش گناه بیم دارد و صبر کردن براى شما بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است (25)


النساء : 22 وَ لا تَنْکِحُوا ما نَکَحَ آباؤُکُمْ مِنَ النِّساءِ ....النساء : 23 حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ ..... النساء : 24 وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ کِتابَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنینَ غَیْرَ مُسافِحینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً)

 

همانگونه که مشاهده کردید این آیه شریفه 25 نساء نسبت به ازدواج موقت با دختر باکره با اجازه پدر (خواستگاری نکاح موقت) است ولی باید دقت داشت که از بین بردن بکارت دختران در عقد موقت و بدون اذن پدر دختر مورد نهی روایات اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است و بیان شده است که این کار ممکن است موجب بی آبرویی دختر و خانواده او بشود . لزا نکاح موقت با تعیین مهریه سبک است و خانواده ها موظف به نگهداری و مراقبت از زوجه موقت هستن .

وصبر کردن براى شما بهتر است .


یا الله . موفق باشید .

 

 

منبع روایات

______

1) من لایحضرهالفقیه 3 466 باب المتعة ..... ص : 458

4611- وَ رَوَى عَلِیُّ بْنُ أَسْبَاطٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ التَّمَتُّعِ بِالْأَبْکَارِ قَالَ هَلْ جُعِلَ ذَلِکَ إِلَّا لَهُنَّ فَلْیَسْتَتِرْنَ مِنْهُ وَ لْیَسْتَعْفِفْنَ

2) تهذیبالأحکام 7 254 24- باب تفصیل أحکام النکاح ..... ص

3) آیات مبارکه 24-25 نساء

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد